Wabak anjing gila

by - Saturday, September 19, 2015


assalamualaikum

tahu kan sekarang ni tiga negeri ada wabak anjing gila atau rabies  yang kita dok dengar kat berita tu kan . negeri perlis,kedah dgn pulau pinang.. dah lama ni tak dengar pasal wabak anjing gila . so, yaya try laa search pasal wabak anjing gila ni .



wabak anjing gila ni sejenis penyakit yang merebak daripada haiwn kepada manusia melalui gigitan dan pemindahan mukus atau air liur .penyakit ni boleh menyebabkan kematian . Penyakit ni akan serang saraf pusat yg boleh sebabkan demam atau kekejangan otot . kena hati2 dengan anjing liar yg merata2 tempat ada . 

antara langkah cepat bg yang terkena gigitan anjing ni , cepat2 pergi klinik dapat kan rawatan daripada doktor . okay ! jangan dok wat der wat lek je .

kawasan taman yaya ni memang banyak sangat anjing liar . dah tu bukan nya kita jumpa anjing liar ni jalan sekor2 . tak2 . depa pun pandai jalan ber geng geng , tu diaa . macam gangster . takott yaya aihh . dah la banyak kali pengalaman kena kejar dgn anjing masa naik moto . Ya Allah , memang kaki rasa nak masuk dalam raga moto tu taw ! eeeeeeee . memang yaya tak boleh tgk anjing2 ni .bahaya2 . eeeee . i cannot !

hope sangat pihak berkuasa boleh ambil tindakan anjing2 liar ni . dulu taman yaya ni memang ramai je pagi2 jog keliling taman . tapi sebab anjing liar sekarang makin byk memang tak lahh nak jog dah .

so hati2 ye geng . kalau terkena gigitan cepat2 pergi klinik !



korang boleh baca dekat sini info pasal wabak anjing gila ni WABAK ANJING GILA !


TABUNG SEN YAYA
http://KamaliyaIsmail.sharethisstory.net/my-883438-7610

 


You May Also Like

1 Comment