Lunch : Ayam percik (Resipi)

by - Sunday, March 01, 2015


assalamualaikum


tadaaaaaa ~ ayam percik versi yaya . mak tukang pantau dan rasa anak dara dia ni memasak .

sekali pandang macam rendang . actually bukan rendang , ni ayam percik . dap dap dap ~ sendiri masak sendiri puji lah . haha

Bahan Bahan :
- ayam
- bawang merah dan bawang putih
- halia
- serai 
- garam dan gula
- tiram 
- santan
- cili masak atau orang panggil cili giling tu .
- air  
- minyak masak 

Cara Cara :

1. Gaul ayam dengan kunyit sikit . dah gaul , panggangkan sampai masak . bila dah masak angkat letak dalam pinggan . 

Cara Cara buat Kuah ayam percik :

1. Tumbuk dalam lesung batu segala bawang merah , putih , halia dan serai . Tumiskan semua bahan ni sampai naik bau bau nya ,
2. Masukkan santan dan air . ( terpulang pada korang nak masuk santan banyak mana , kalau santan cair tak payah masuk air dah , faham dok?! ) 
3. Lepas tu masuk laa segala garam , gula , tiram dan cili masak tu secukup rasa .
4. Bagi masak sampai dah didih . lepas tu korang rasa laa sesedap rasa ke tidak
5 . Dah sesedap rasa , tabur kuah tu atas ayam tadi . Hias hias la ikut kreativiti korang . 

Siap !

Wehhh kalau korang masak tak jadi ,. jangan salah kan yaya ! HAHAH 




TABUNG SEN YAYA
http://KamaliyaIsmail.sharethisstory.net/my-883438-6444

You May Also Like

5 Comment