Lunch : Ayam percik (Resipi)

by - Sunday, March 01, 2015


assalamualaikum


tadaaaaaa ~ ayam percik versi yaya . mak tukang pantau dan rasa anak dara dia ni memasak .

sekali pandang macam rendang . actually bukan rendang , ni ayam percik . dap dap dap ~ sendiri masak sendiri puji lah . haha

Bahan Bahan :
- ayam
- bawang merah dan bawang putih
- halia
- serai 
- garam dan gula
- tiram 
- santan
- cili masak atau orang panggil cili giling tu .
- air  
- minyak masak 

Cara Cara :

1. Gaul ayam dengan kunyit sikit . dah gaul , panggangkan sampai masak . bila dah masak angkat letak dalam pinggan . 

Cara Cara buat Kuah ayam percik :

1. Tumbuk dalam lesung batu segala bawang merah , putih , halia dan serai . Tumiskan semua bahan ni sampai naik bau bau nya ,
2. Masukkan santan dan air . ( terpulang pada korang nak masuk santan banyak mana , kalau santan cair tak payah masuk air dah , faham dok?! ) 
3. Lepas tu masuk laa segala garam , gula , tiram dan cili masak tu secukup rasa .
4. Bagi masak sampai dah didih . lepas tu korang rasa laa sesedap rasa ke tidak
5 . Dah sesedap rasa , tabur kuah tu atas ayam tadi . Hias hias la ikut kreativiti korang . 

Siap !

Wehhh kalau korang masak tak jadi ,. jangan salah kan yaya ! HAHAH 




TABUNG SEN YAYA
http://KamaliyaIsmail.sharethisstory.net/my-883438-6444

You May Also Like

5 Comment

  1. Wah nampak sedap! Okay nanti boleh try hehe

    ReplyDelete
  2. xnmpak mcm ayam percik pon yaya...
    hehehehe
    tp akk tgh lapa kalau ni ade dpnmate mmg akk ngap jee

    ReplyDelete
  3. sedap tu.. ayam percik always sedap..
    tapi gambar tu blur sikit tu yang cem rendang ehehe..

    ReplyDelete
  4. mak oi, sedapnya.. ni yang p terus makan ni.. hahahah

    ReplyDelete