Berjimat

by - Sunday, June 01, 2014
assalamualaikum .

zaman sekarang ni kita kena pandai berjimat . betul tak ?! rasanya abang abang , kakak kakak , pak cik mak cik , ayah mak , pelajar pelajar dan sekian sekian lah mesti tahu kan zaman sekarang harga kadang2 melambung naik , dengan nak bayar hutang ptptn korang masa korang pinjam dulu la , nak bayar duit rumah sewa , bayar bil air elektrik lagi ,bayar ansuran kereta lagi , beli barang makan lagi , dengan korang nak shopping lagi , dan banyak lagi .


rasanya orang yang dah bekerja yang makan gaji cukup2 tu akan rasa nikmat susah nak belanja itu ini . kalau orang kaya atau orang yang berpangkat tinggi ,yang banyak harta  tu yaya tak rasa diorang rasa susah nak belanja itu ini kan ? kadang2 kita mana tahu kan , tengok daripada luar , tu diaaa rumah besaq gedabak bak hang tapi tuan rumah kat dalam mungkin ada masalah perbelanjaan ke kan .. kita mana tahu kan . kita ni cuma tahu judge orang daripada apa yang kita nampak . macam yaya . hehehe . bukan yaya je . korang pun sama kan ! hehe . tapi apa yang kita judge tu ada betulnya ada salahnya .



berbalik pada berjimat . yaya tak nak sentuh hal ni secara mendalam , rasanya cukup yaya sentuh hal ni sikit2 je kot . 2 .  , yaya fokus kan kepada pelajar , yaya dulu sempat laa belajar kan , bila dah masuk belajar , baru tahu duit keluar macam ayor .. nak beli buku , makan lagi .. kata parents yaya "biar kita belanja banyak pada ilmu kita (buku) dan makanan kita" .. kalau bab2 tu parents yaya tak bising yaya belanja duit banyak mana pun tapi masih kena bijak berjimat . yaya bab makan yaya tak pernah berkira, tak pernah ikat perut untuk makan sebab yaya tahu rezeki makan tu sentiasa ada . sepanjang yaya pernah belajar dulu , ada orang sanggup ikat perut tak makan apa semua demi nak beli baju atau barang kesukaan diorang ... mahal2 pulak tu . yaya nak pesan , korang jangan nak berlagak pakai duit ptptn tu berbelanja benda yang yaya rasa tak perlu mungkin . sebab nanti korang akan tahu dan rasa perit nya korang nak bayar balik hutang2 tu semuaa . yaya cakap ni berdasarkan pengalaman abang2 dan kakak2 yaya . diorang selalu pesan dekat yaya kena berjimat bila duduk jauh dari family ..

kalau yaya nak sentuh satu persatu kot panjang entry ni karang . hehehe . jadi , sekurang2nya cubala berjimat atau menabung .. orang yang dah bekerja dan orang yang dah bekeluarga , yang gaji tak setinggi orang yang berpangkat tinggi akan tahu akan rasa susahnya nak bayar itu ini , nak belanja itu ini , betul tak ?

dah bulan syaaban ni . bulan ramadhan menanti :)

You May Also Like

14 Comment

  1. Jazakillahu khairan kathira kak atas peringatan ini ^_____^. InsyaAllah miza akan cuba sedaya upaya untuk berjimat. Nak menabung duit ibu bagi. Kot-kot hasil tabung kita dapat pergi umrah ke. ^^ Niat yag baik insyaAllah kan kak? :')) Miza nak ikut macam abang walau duit dah habis tak nak susahkan ibu ayah call cakap duit habis. InsyaAllah. Akak doakan miza ye :') Hati berbolak balik nak jauh dari family. Allah.

    ReplyDelete
  2. Betul3.. Seksa sgt nak bayar ptptn. Mcam ustzah ana, dulu pnjam duit ptptn utk belajar sampai luar negeri. Sudahnye sampai skrg msh bayar ansur2. Berjimat yea adik2. Skrg smua benda kene pakai duit. Haihh..

    ReplyDelete
  3. Done follow , MIND follow back ?

    ReplyDelete
  4. lagi pulak, amalan berjimat cermat ni sgt mulia. haih seksanya kan kalau kena bayar balik tu. untung kalau dapat tajaan penuh. ngeh ngeh :D

    ReplyDelete
  5. akaaakkkk! sebut pasal jimat nii memang tak lepaih laaaa. huhu share lahh tips akakkkk :3

    ReplyDelete
  6. betul2...berjimat cermat penting utk masa depan kita..tp biasa la klau student slalunya prinsip diorg ' biar papa asalkan bergaya '...hehe

    ReplyDelete
  7. miza : tp kalau bnda tu pntg untuk kita , belilahh :) inshaAllah , rezeki Allah tu luas ... belajaq baik2 kat sana .. akak doakan adik slmat samapi dkt sana dn bertemu dgn sahabat2 yg blh djdkan shbt . aminnn :* love u dear :)

    kak ana : kan kak . nilai duit skrg kecik je . bawak 50 pun . isi myk kereta 30/20 pn kdg2 xpenuh .. adess .

    adda: tahu tak ape ! untung sgt dpt tajaan full . xpayah bayaq hutang -.- hehe

    afinaa : tips ea ?inshaAllah nanti akak cuba share bersama .. salah satunya .. cuba kawal nafsu kita drpd beli bnda yg xbrapa pntg masa tgh belaja tuu . kalaubaju tu dh belambak pakai laa apa yg ada dulu . utamakn yg kita rasa pntg ..

    athiqi ariff : hehe . tu laa . nanti depa rasa susah ke senan ke nak bayaq hutang ni . hehe

    ReplyDelete
  8. kak miza ni pun macam2 teringin sebenarnye..semua nak la kalau blh..hihii!
    tapi hati ni kata sabarr dulu..lekk luuu..hahaa..
    simpan duit dulu kan.. ^_^

    ReplyDelete
  9. Seeloknya simpan atau labur duit ptptn tu walaupun sikit (dalam asb) masa kuar u nanti dah ada simpanan :))

    ReplyDelete
  10. dulu kite ni mmng selalu membazir tapi lpas usia ni makin meningkat & matang pandai pulak rasa nak berjimat walaupun tak selalu :P haha

    ReplyDelete
  11. hehe orait akak. kawal nafsuuuu. inshaAllah. i will!

    ReplyDelete
  12. ye la kan yaya..skarang ni pun nini dah smbung bljar balik,so,mmg kena pikir betul2 kalau nak berbelanja,kalau x dpt ipg,mmg kena apply ptptn la jawabnyer..hehe

    ReplyDelete
  13. ok cik kamaliya... saya faham... hehee

    ReplyDelete
  14. Hehe betul tu, biarlah ala kadar kan? asalkan jangan sampai kita makan maggi tiap2 hari sebab nak beli sesuatu yang bukanlah kemampuan kita sendiri. Wallahualam.

    ReplyDelete