Menyimpan kuku dan memakai cincin

by - Thursday, July 25, 2013
assalamualaikum :)
hari ni yaya nak shared dengan readers tentang simpan kuku panjang dan memakai cincin .
entry ni mungkin agak panjang . tapi ini untuk kebaikan semua readers :)


MENYIMPAN KUKU PANJANG :
  • Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang , dosanya sama seperti memelihara sekandang babi !  jika kesemua jejari kita menyimpan kuku yang panjang . bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk kesemua babi-babi tersebut .
  •  Jangan la kita ada niat untuk simpan kuku panjang , walaupun hanya 1 mm atau pun hanya jari kelingking . Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak .
  • Orang Melayu (Islam) yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh atau pun degil dan suka buat onar sebab diberi makan bahan kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti memerah santan kelapa , buat cokodok pisang, uli tepong, dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam kepala.
  • Untuk yang bujang .
    Kalau hendak cari pasangan dan mahu anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah . Tak pun pesan pada pasangan anda suruh potong pendek kuku tu , tak pun tunjuk je fakta ni dekat pasangan :)
  •  Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri. Ini tak termasuk korek taik hidung, telinga dan sewaktu dengannya..
     
    MEMAKAI CINCIN :


    Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali kwj. sesudah bernikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan Baginda, Nabi Muhammad Saw. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin pakailah di jari :
  • - JARI MANIS
  • - JARI KELINKING 
 dan jangan memakai cincin di jari : 
  • - JARI TENGAH 
  • - JARI TELUNJUK
Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.
 
itulah serba sedikit yang yaya dapat highlight kan untuk readers . nak lebih lagi pendapat tanyalah ustaz/ustazah atau orang2 yang lebih tinggi ilmunya . yaya di sini hanya shared sahaja untuk tatapan yaya dan readers yang lain :)
  
SUMBER yang yaya C&P / baca : KLIK SINI !

You May Also Like

6 Comment

  1. simpan kuku panjang2 ni macam geli je,tambah2 bila nak makan tu kan.btw thanks for the nice info ^^

    ReplyDelete
  2. betul ! sokong . masa nak makan lg laa makanan sangkut2 kat kuku . hihi . your welcme dear :)

    ReplyDelete
  3. thnxx for sharing pasal cincin tuu
    series selama ni xtau pn . .
    hee :)

    ada jugk org ckp kalau kuku panjang wuduk xleh mengalir . .

    ReplyDelete
  4. yg pasal cincin tuu parents yaya pon pena bg taw .
    kesimpulanya xpaya laa niat smpn kuku pjg sb memg xelok pon .. melainkan perempuan yg tgh period jgn potong kuku time period pulak , hbs period da mandi wjb bru laa ptng :)

    ReplyDelete